Digitalizace stavebního řízení po česku…
S kritikou se setkáváme všichni a je důležité ji přijímat konstruktivně. Dnes se však musím podělit o situaci, která si zaslouží pozornost. Ministerstvo pro místní rozvoj čelí otázkám ohledně přípravy úředníků a implementace nového systému v digitalizaci stavebního řízení, přestože byli opakovaně upozorňováni na nedostatky. Nyní se zdá, že za nefunkčnost systému jsou obviňováni samotní úředníci.
Zástupci úřadů jsou jednoznační: systém selhává, školení bylo nedostatečné, výuková videa nejsou aplikovatelná a administrátoři nemohou přidělit potřebné přístupy. Dokonce existuje riziko, že někdo může neoprávněně upravovat schválené projekty. Toto vše vytváří obraz chaosu, který nelze ignorovat. #chaos #cirkus
Tato zkušenost není osamocená. Již v červnu jsem vyjádřil obavy ohledně potenciálních problémů a bohužel se mé obavy potvrdily. Tři dny po spuštění systému nebylo schváleno ani jedno stavební řízení podle nových pravidel, zatímco úředníci jsou zahlceni žádostmi podle starého systému. To je příklad jak lidi věřili, že to celé bude fungovat.
Tyto problémy mají dopad na nás všechny. Snažíme se stabilizovat ekonomiku, což vyžaduje úspory k tomu čelíme vysokým sazbám na hypotéky, stále vysokým cenám elektřiny což v kombinaci znamená velké výdaje pro domácnosti. Nový systém by mohl další výstavbu zpomalit více, než jsme zvyklí. A tím ještě více zdražit stávající projekty a nemovitosti.
Přesto věřím, že Ministerstvo pro místní rozvoj a pan Bartoš se s těmito “poporodními” problémy vypořádají a systém bude sloužit k našemu prospěchu, jak bylo původně zamýšleno. Digitalizace a zefektivnění procesů je cestou vpřed. Ale všechno se nedá dělat „punkově“…
A co vy? Jakým způsobem digitalizujete své pracovní procesy? Používáte v práci umělou inteligenci? Podělte se o své zkušenosti v komentářích, budu rád za každý názor.
Honza